تجهیزات نورپردازی

آراتکس
»

مقالات

منبع تغذیه چیست؟

منبع تغذیه چیست؟

منبع تغذیه یکی از عناصر حیاتی درمحصولات الکترونیکی است. فعالیت سایر قطعات الکترونیکی به عملکرد درست و دقیق منبع تغذیه بستگی دارد. منبع تغذیه تأمین کننده جریان الکتریسیته مورد نیاز هر یک از عناصر سخت افزاری است که جعبه ای مملو از فلز و پلاستیک خواهد بود.ولتاژهای  ۳/۳ ،5 و ۱۲ ولتاژهای رایج آن می باشند. ولتاژهای ۳/۳ و پنج ولت عمدتاً توسط مدارات دیجیتال استفاده شده و ولتاژ دوازده ولت برای حرکت موتورهائی نظیر درایو دیسک ها و یا خنک کننده ها استفاده می گردد.


شاخص اصلی یک پاور تغذیه « وات » است. وات معادل حاصلضرب ولتاژ (بر حسب ولت) در جریان (بر حسب آمپر) است.وظیفه منبع تغذیه این است كه ولتاژ متناوب را به ولتاژ مستقیم تبدیل کند.
 
تکنولوژی سوییچ کننده
 
تا قبل از سال ۱۹۸۰ منبع تغذیه های تولید شده سنگین و در آنها از ترانزیستور و خازن های بزرگ و سنگین استفاده می گردید. این نوع از منبع های تغذیه ورودی 120 ولت و 60 هرتز را به 5 و ۱۲ ولت تبدیل میکردند. امروزه از تکنولوژی سوییچ کننده ها استفاده می گردد. به کمک تکنولوژی فوق، جریان با فرکانس ۶۰ هرتز (هرتز معادل تعداد سیکل در ثانیه است) به یک جریان با فرکانس بالاتر تبدیل می گردد. با استفاده از تبدیل فوق این امکان بوجود خواهد آمد که یک ترانسفورمر کوچک قادر به کاهش ولتاژ ورودی از ۲۲۰ (برخی کشورها ۱۱۰) ولت به ولتاژ مورد نیاز در یک عنصر خاص در محصول الکترونیک باشد. ولتاژ و جریانی را که یک منبع تغذیه ارائه می نماید معمولاً بصورت یک « برچسب» برروی آن چسبانده می شود.
 
استفاده از منبع تغذیه
 
برای انتخاب نوع منبع تغذیه (مهمترین شاخص میزان وات است) باید مشخص گردد که بر روی محصول الکترونیکی چه امکانات سخت افزاری نصب می گردد.منبع تغذیه با توجه به عناصر سخت افزاری نصب می شود ومی توان به میزان مصرف هر یک, یعنی عدد واقعی (وات منبع تغذیه) دست پیدا کرد.
 
مشکلات منبع تغذیه
 
منبع تغذیه بیشترین میزان خرابی (نسبت به سایر عناصر) را دارد زمانی که محصول روشن می گردد، عملیات منبع تغذیه آغاز(گرم شدن) و زمانیکه سیستم خاموش می گردد، وظایف منبع تغذیه به اتمام می رسد (خنک می گردد). با توجه به تکرار عملیات فوق و نوسانات برق همواره منبع تغذیه می تواند عامل اولیه برای بروز اشکال در سیستم باشد. حساس بودن نسبت به بوی سوختگی و اطمینان از عملکرد صحیح خنک کننده منبع تغذیه ساده ترین روش برای پیشگیری از بروز اشکال در منبع تغذیه است.
بنابراين هنگامي كه مي خواهيد منبع تغذيه اي بخريد به نكات زير توجه كنيد : در منبع تغذيه اي كه تهيه مي كنيد به مسايل حرارتي آن توجه كنيد. اگر منبع تغذيه اي كه تهيه مي كنيد در هنگام كار كردن از لحاظ حرارتي دماي قابل قبولي نداشته باشد در اين صورت براي خنك كردن منبع نياز به فن خواهيد داشت و بايد به نوبه خود هزينه اي براي تهيه فن، سيم كشيهاي مورد نياز و مدارات خاص آن صرف كنيد.امروزه مواد جديدي به بازار آمده كه حرارت را بهتر انتقال مي دهند و در كنار استفاده از قطعات با كيفيت بهتر و همچنين رعايت نكات طراحي باعث بهبود قابل توجه در مسايل حرارتي مي شود.بعضي منابع ساخته شده از دماي 0 درجه سلسيوس تا دماي 50 درجه سلسيوس حداكثر توان خروجي به صورت هوا خنك كار مي كنند. نكته بسيار مهم ديگري كه درهنگام خريد منبع تغذيه بايد به آن توجه كنيد پايداري حرارتي منبع تغذيه مي باشد. اين بدان معناست كه منبع تغذيه در بازه دمايي كه كار ميكند بايد ولتاژ خروجي را تا ميزان خطايي كه قابل قبول است و جزء استانداردهاي منبع تغذيه مي باشد ثابت نگه دارد. اين مسأله به خاطر آن است كه سيستمي كه شما طراحي مي كنيد امكان دارد در مكانهاي متفاوتي در كشور نصب گردد كه بازه دمايي زيادي را در بر مي گيرد و همچنين چون سيستم براي كاركرد در تمامي فصول سال مي باشد در نتيجه باز هم از اين نظر منبع تغذيه شما بايد قابليت كار كردن در بازه دمايي زيادي را داشته باشد. همچنين امكان دارد سيستمي كه شما طراحي مي كنيد در كنار دستگاههاي ديگر نصب شود كه آنها هم به نوبه خود به دليل توان مصرفي كه دارند باعث مي شود كه تا حدودي دماي سيستم افزايش يابد كه در اين صورت باز هم منبع تغذيه بايد قابلیت کار کردن در بازه دمایی متفاوت را داشته باشد.

 
منبع تغذیه تابلو روان
تامین برق ماژول تابلو روان و تلویزیون شهری بر عهده منبع تغذیه می باشد که کیفیت و تعداد منبع تغذیه به کار رفته یکی از مهمترین عوامل در طول عمر و پایداری تابلو LED می باشد.
تقریبا تمامی ماژول LED استاندارد موجود در بازار با ولتاژ 5 ولت مستقیم کار می کنند نه با برق 200 ولت متناوب شهری،در واقع منبع تغذیه به کاررفته در تابلو روان ال ای دی  و تلویزیون شهری برق متناوب 220 ولت شهری را به 5 ولت تبدیل می کند.
 
شرکت آراتکس واردکننده انواع قطعات تابلو روان LED-تلویزیون شهری-قطعات نورپردازی مدرن
کلمات کلیدی:منبع تغذیه- ماژول LED-تلویزیون شهری-تابلو روان