تجهیزات نورپردازی

آراتکس
»

مقالات

ماژول تابلو روان چیست؟

ماژول تابلو روان چیست؟

   تابلو روان ال ای دی از بلوک هایی ساخته میشوند که به این بلوک ها ماژول تابلو روان گفته می شود ، ماژول LED از طریق کابلی به نام کابل فلت با هم سری و از طریق کنترلربرنامه دهی می شوند ،منبع تغذیه (پاور تغذیه) هم برق مورد نیاز تابلو LED را تامین میکند به دلیل این که این بلوک ها قابل تعویض و جایگزینی مجدد هستند ماژول ال ای دی نامیده می شوند چرا که در علم الکترونیک به قطعاتی که قابلیت جدا شدن و پیوند خوردن مجدد را دارند به اصطلاح ماژول می گویند. 
یکی از مشخصه های مهمی که باید در مورد ماژولLED تابلو روان در نظر داشت ابعاد آن استکه در ابعاد مختلفی نظیر ۳۲*۱۶ یا ۱۶*۱۶ و ... ساخته می شود که از کنار هم قرارگرفتن انواع ماژول ال ای دی می توان تابلو روان و یا تلویزیون شهری در ابعاد مختلف و با توجه به کارایی که از تابلو LED انتظار می رود تولید و در اختیار مصرف کننده قرار داد.
مشخصه دیگری که در مورد ماژول ال ای دی حائزاهمیت است دات پیچ یا  Pixel Pitch ماژولLED می باشد.دات پیچ فاصله مرکز تا مرکز پیکسل های ماژول است و معمولا بر حسب میلی متر بیان می شود.به عنوان مثال  P10 نشان دهنده ی ماژولی است که فاصله بین مرکز تا مرکز دو پیکسل مجاور آن mm10  است.هر قدر دات پیچ ماژول کوچکتر باشد تعداد ال ای دی بیشتری در بلوک ماژول با ابعاد مشخص به کار رفته و  کیفیت تصویرنمایش داده شده بالاتر میرود.
مشخصه بعدی که باید مورد توجه قرار گیرد رنگ ماژول ال ای دی است.ماژول LED موجود در بازار در انواع ماژول LED تک رنگ, ماژول سه رنگ , ماژول هفت رنگ و ماژول LED فول کالر عرضه می شوند.
ماژول ال ای دی تک رنگ:
تنها از یک ال ای دی تک رنگ ساخته شده است و قابلیت نمایش یک رنگ بنا به نوع ال ای دی به کار رفته در آن را دارد، پرفروش ترین ماژول LEDتک رنگ ، ماژول تک رنگ قرمز،ماژول تک رنگ سبز و ماژول تک رنگ سفید می باشد.
به طور مثال ماژول LEDقرمز (P10-1R) ، ماژول ال ای دیمی باشد که فاصله مرکز تا مرکز هر دو پیکسل مجاور آن 10 میلی متر مباشد.

 
ماژول ال ای دی سه رنگ و هفت رنگ:
ماژول LED سه رنگ  با بهره گیری از نور 2 رنگ ال ای دی به کار رفته در آن قابلیت نمایش سه رنگ و ماژول LEDهفت رنگ با استفاده از 3 رنگ ال ای دی که در ساخت ماژول به کار رفته قابلیت نمایش هفت رنگ را دارا میباشند.
ماژول ال ای دی فول کالر
ماژول LED تمام رنگ با ترکیب رنگ 3 ال ای دی که به رنگ های اصلی قرمز،سبز و آبی می باشند قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ را دارا می باشد مانند ماژول تمام رنگ RGB ، نوع دیگری از ماژول ال ای دی تمام رنگ وجود دارد که ترکیب این سه رنگ  در یک ال ای دی انجام می شود که به این نوع ماژول LED، ماژول تمام رنگ 3IN1 می گویند.
ماژول تمام رنگ قابلیت پخش تصاویر و فیلم ها را به صورت فول کالر دارا می باشد و به صورت عمده در ساخت تلویزیون شهری مورد استفاده قرار می گیرند.
 
کلمات کلیدی:ماژول LED-ماژول فول کالر-ماژول تک رنگ-